Rostig patina på en timme

Vissa gillar nya saker, jag gillar gammalt och rostigt. Ju rostigare desto bättre skulle jag vilja säga. För att rost ska bildas måste metallen järn komma i kontakt med fuktig luft eller vatten, något som tar naturen flera år att få fram. Men nu kan man skapa rostiga ytor på bara någon timme med hjälp av en patineringsprodukt, på nästan vilket material som helst. Såg ett par lampor (nedersta bilden) i ett nummer av Hus&Hem och blev väldigt sugen på att testa. I det reportaget användes produkter från Kreatima.

 

För att göra en rostbehandling behöver du Magic Metallic patineringsprodukter:

Stål metallfärg

Rapid Rust oxideringsmedel 

Matte Sealer

 

Man måste köpa alla tre produkterna för att behandlingen ska fungera, men har du ett föremål av en metall som egentligen kan rosta helt naturligt behöver du inte måla på metallfärgen, då räcker det med Rapid Rust och Matte Sealer. Jag klickar på beställknappen nu, det här kommer bli ett spännande projekt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Salt å vatten ute ett par veckor är också bra - miljövänligt och gratis ;)

2014-11-23 @ 11:17:19
Postat av: Emily Frida Linnéa

Jag beställde också idag :-) såååå taggad :-) jag suger på att hålla reda på sidor jag googlat fram men skulle verkligen vilja "följa" dina expriment :-)
lägg gärna till mig på facebook om du vill "Emily Frida Linnéa" och lycka till med allt :-)

2014-11-26 @ 01:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0